Inhoudsopgave



Voorwoord



Inleiding



1.  De interactionele theorie


   1.1.  Inleiding


   1.2   Het model van Leary


   1.3   Taal en lichaamstaal


   1.4   Aangepast en onaangepast gedrag


   1.5   Toepassingen en kritiek

   

   1.6   Samenvatting

 

   1.7   Vragen

 


2.  De interactionele theorie als instrument voor diagnostiek


   2.1   Inleiding


   2.2   Interactieposities in termen van sociale vaardigheden


   2.3   Omgevingsreacties in termen van complementair en symmetrisch gedrag


   2.4   Analyse van de interactiesituatie


   2.5   De vragenlijst als hulpmiddel


   2.6   De computerversie


   2.7   Samenvatting  

   

   2.8   Vragen  



3.  De interactionele theorie als instrument voor verandering


   3.1   Inleiding


   3.2   Veranderingen in de interactiesituatie tussen het kind en de opvoeder


   3.3   Veranderingen in de interactiesituatie tussen het kind en andere kinderen


   3.4   Valkuilen en ladders bij de implementatie van Interactiewijzer


   3.5   Stappenplan


   3.6   Interactiewijzer en oplossingsgericht werken

 

   3.7   Samenvatting

 

   3.8   Vragen  



4.  Het kind en de professionele opvoeder


   Inleiding


   4.1   Leiding en advies geven


   4.2   Zorgen


   4.3   Volgen


   4.4   Afwachten


   4.5   Zich terugtrekken


   4.6   Protesteren


   4.7   Strijden


   4.8   Winnen



5   Het kind en de andere kinderen


   Inleiding


   5.1   Leiding en advies geven


   5.2   Zorgen


   5.3   Volgen


   5.4   Afwachten


   5.5   Zich terugtrekken


   5.6   Protesteren


   5.7   Strijden


   5.8   Winnen


   5.9   Oefenvoorbeelden


   5.10  Aanvullende trainingsprogramma's



Nawoord


Noten


Literatuur


Bijlagen


I   

II  

III  

IV   

V   

VI  

VII  

VIII

IX   

X  

XI  

XII  

XIII      




Lijst sociale vaardigheden  

Aanwijzingen voor het gebruik van de BOTS-vragenlijst en de interactiewielen  

De ‘BOTS’-vragenlijst  

Interactiewielen  

Vragenlijst ‘pedagogische stijl’  

Casus Dennis, casus Pauline  

Toelichting computerversie  

Interactiewijzer voor het jonge kind  

De Kinder-BOTS  

De Jongeren-BOTS  

Interactiewijzer met Kids’ Skills en Mission Possible  

Antwoorden op vragen hoofdstuk 1, 2 en 3  

Ankerpunten voor de professionele opvoeder